Att försöka förstå Facebookalgoritmen är viktigt!
Inledning
De flesta av användarna på Facebook vet i dagsläget om att det finns en algoritm som styr vad som visas i nyhetsflödet.
Dock är det inte så många som vet hur den fungerar eftersom Facebook inte talar om i klartext hur det fungerar.
Vad vet vi idag?
Baserat på vad som kom fram i samband med Facebook News feed webinar, så kan algoritmen brytas ner i fyra rätt så enkla komponenter:
1. Innehållet
2. Signaler (förhållningssätt till innehållet)
3. Förutsägelser (det vi vet om individen)
4. Totalt antal poäng
Men, det finns mycket mer som de tar hänsyn till för att bestämma hur och vad som ska visas.
Ett antal exempel på det här är:
1. Hur lång tid du tillbringar på sajten
2. Delande av länkar via Messenger
3. Engagemanget
4. När innehåll är publicerat
5. Typ av story
6. Hur du interagerar med den som publicerar eller med ett varumärke som en vän har delat
7. Hur informativt som ditt inlägg är
Rankingfaktorer
1. Kommentarer
2. Delningar
3. Reaktioner
4. Antal klick
5. Hur lång tid du tittat på en video
4. visningar