Dagens tankar kring taggningar och etikettsregler för sociala medier
Idag vill jag prata lite om Facebook och vilka problem du riskerar att ställa till med om / när du är oförsiktig med taggningar.
Det jag talar om är taggning av många människor under eller före ett event.
När man till exempel taggar 30-40 personer, så att det ser ut som om de är på en plats trots att så kanske inte är fallet. Det kan nämligen bli otroligt fel och missförstås.
Dessutom kan du ställa till otroligt stor skada om ett inlägg där mängder av personer är taggade, blir anmält. För då drar du med dig dina vänner i fallet och det kan medföra mycket allvarliga problem för dina vänner, eftersom de också då riskerar att få ögonen på sig av Facebook och då riskerar att få sin synlighet strypt ännu mer.
Enligt sajten Business Success Edge, så finns det ett antal punkter du bör tänka på innan du taggar personer på till exempel Facebook:
1. Do not tag motivational quotes or similar posts with multiple random people.
2. Do not tag people or pages to imply endorsement.
3. Do not tag people to get their attention to your offer.
Det finns i dagsläget 8 olika etikettsregler som man absolut INTE bör bryta mot i sociala medier,
nämligen:
1. Du går med i en grupp och omgående börjar smyga in reklam för dina produkter, tjänster eller ditt eget innehåll.
2. Tagga inte personer på Facebook utan deras godkännande.
3. Bomba inte ut tweets på Twitter.
4. Använd inte mer än två till tre hashtags på Twitter.
5. Skicka inte ett automatiserat direktmeddelande till någon när de börjar följa dig.
6. Ge alltid ”credit” när du delar någon annans innehåll.
7. Variera innehållet istället för att bara mata ut ditt eget innehållet.
8. Passa på att säga ”tack” lite då och då.