Google

De flesta av oss söker efter saker på nätet och då är det bra att känna till hur det fungerar. Google är idag den dominerande sökmotorn.

År 2015 så släppte Sean V Bradley sin nya bok “Win The Game of Googleopoly”. Redan då så dominerade Google marknaden för sökmotorer och hade 67,5% av marknaden. År 2017 så hade det ökat till ungefär 80% av världsmarknaden. 

 

Konkurrensen mellan sökmotorerna

Om vi nöjer oss med 2014 för att kunna jämföra hur det såg ut mellan aktörerna, så kan vi se att under det året så hade Bing 350 miljoner unika besökare varje månad. Yahoo hade 300 miljoner unika besökare varje månad och America Online hade 125 miljoner unika besökare varje månad (Bradley.2015:21).

 

Första sidan på Google är den viktigaste sidan

När den här boken kom ut på marknaden under år 2015, så var det endast 5% bland de som söker efter något på Google som går längre än till första sidan. Så, hela 95% går inte längre än till första sidan på Google. 

Vad gäller så kallade Pay-per-click annonser så var det fram till år 2015, bara 6% som klickade på den typen av annonser. 

 

Så ofta har sökmotoralgoritmen uppdaterats

Författaren berättar också att fram till år 2015, så fungerade som så att Google kom att uppdatera sin sökmotoralgoritm någonstans mellan 500-600 gånger per år (Bradley.2015:28-40).